Steeds meer HR-afdelingen bij organisaties maken de stap van HR Metrics naar HR Analytics en proberen de koppeling te maken tussen harde HR-data en concrete business doelen. Maar wat zijn de kritische succesfactoren daarbij en hoe ga je om met zaken als privacy? HR Strategie peilde de stand van zaken tijdens een rondetafelgesprek.
Aan de rondetafeldiscussie deden een zestal experts op het gebied van HR Analytics mee. Naast Marcel Knotter van Bright & Company | HR Strategy zaten verder aan tafel Patrick Coolen (ABN Amro), Mark de Lat (Randstad), Irma Doze (AnalitQs), Jan Tjerk Boonstra (Human Capital Group) en Gerard Evers (EuroHRM). Tijdens de discussie werd onder andere gesproken over het belang van HR Analytics voor HR en voor de organisatie, over de kritische succesfactoren om met HR Analytics daadwerkelijk resultaten te behalen, en over ethische vraagstukken zoals privacy.
Marcel Knotter over het belang van en het impact maken met HR Analytics: “Ik onderschrijf dat bij HR het denken in cijfers steeds meer gewoon wordt. Maar het zijn nu nog te vaak alleen data die worden gebruikt als ‘terugkijkspiegel’ voor bijvoorbeeld het verzuimpercentage. Het blijft bij HR Metrics, terwijl de stap naar HR Analytics – de koppeling aan de succesfactoren in de business – nog amper wordt gemaakt. (..) Ik zie in de praktijk dat Analytics succesvol is als HR durft te bewijzen dat het waarde toevoegt aan de business. Daarna creëer je ‘appetite’ bij de organisatie."
Wilt u het gehele verslag van de rondetafel teruglezen? Klik dan hier.