De ontwikkeling van de digitale informatietechnologie gaat zo snel en grijpt zo diep in dat het organisaties fundamenteel verandert. Het plaatst leiders iedere dag voor nieuwe uitdagingen en keuzes. Waar begeeft uw organisatie zich in de race? Zit u nog in de driverseat? Of wordt u links en rechts ingehaald? Het zijn uitdagende tijden om het stuur recht te houden!
Optimaal in kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen vereist alertheid. Dit betekent niet alleen weten wat technologisch mogelijk is, maar het ook succesvol kunnen toepassen. Hoewel de technologische mogelijkheden onuitputtelijk zijn, wordt de realisatie ervan grotendeels bepaald door het (aanpassings-)vermogen van medewerkers die ermee moeten werken. Digitalisering blijkt daarmee steeds meer een capability en culturele revolutie.
In deze Brightpaper gaan we in op de vraag hoe je als organisatie het vermogen van mensen kunt activeren om dienstverlening en bedrijfsprocessen snel aan te passen aan deze nieuwe eisen. Anders gezegd: hoe creëer je een digitale cultuur die mensen aanmoedigt om actief verandering te omarmen en continu de veerkracht van de organisatie te bevorderen? Wat vraagt dit van belangrijke berokken spelers: bestuurders, toezichthouders, HR, leidinggevenden én uiteraard medewerkers zelf?
Antwoorden op deze vragen en meer vind je in de Brightpaper ‘Accelereren kun je leren: Human capital & change impact van digitalisering’. Lees hem hier.
Aan deze publicatie hebben de volgende mensen meegeschreven: Ruurd Baane, Tony Brugman en Emma van Wissen namens Bright & Company; Henk Langeveld, Rolf Rijkmans en Richard Teurlings namens een werkgroep vanuit de NCD.