Het zal velen niet ontgaan zijn: afgelopen week was het de Week van de Werkstress. Volgens campagne-organisator OVAL stond deze week in het teken van werkplezier en ontwikkeling. Positieve concepten als werkgeluk en groei zijn natuurlijk essentieel voor de ontplooiing van werknemers en de ontwikkeling van organisaties. Maar doen we het thema werkstress niet te kort wanneer we ons hoofdzakelijk richten op deze positieve zaken? Denken we op deze manier niet te snel in oplossingen zonder de oorzaken van werkstress bloot te leggen? Ik zie deze week als het uitgelezen moment om stil te staan bij de kern van het probleem van stress en burn-out op de werkvloer en ik vertel je graag hoe onze
people analytics-expertise hieraan kan bijdragen.
Werknemers verzuimen door werkstress
Het probleem van burn-out en stress bij werknemers lijkt toe te nemen. Volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (
NEA 2018) van het CBS en TNO ervaart 17% van de werknemers in Nederland burn-outklachten. Ruim 10 jaar geleden was dit nog 11% (
NEA 2007). Deze ontwikkeling is terug te zien in het verzuim. Ruim één derde van de medewerkers geeft aan dat werkdruk of werkstress de belangrijkste reden is voor verzuim (
NEA 2018). Voor werkgevers kwam dit in 2017 neer op €2,8 miljard verzuimkosten wegens werkstress (
NEA 2017). Bovenal kunnen werknemers bij langdurige werkstress last krijgen van chronische klachten zoals spanningsproblemen, chronische vermoeidheid en angststoornissen.
Hoge taakeisen vergen inspanning
Voor zowel organisaties als medewerkers is het daarom van belang inzicht te krijgen in mogelijke risicofactoren die verband houden met stress op het werk. Enerzijds heeft een werknemer te maken met taakeisen die inspanning vragen, anderzijds bezit hij over hulpmiddelen om met deze eisen om te kunnen gaan. Werkstress ontstaat als gevolg van een (langdurige) disbalans tussen deze job demands en job resources, waarbij de taakeisen de overhand nemen. Voorbeelden van hoge taakeisen zijn een hoge tijdsdruk, een grote hoeveelheid werk of een stressvolle werkomgeving. Daarbij spelen de recente technologische ontwikkelingen ook een rol bij de verhoogde inspanning die werk van je vraagt. Communicatie per post was vroeger nog erg geduldig. E-mail zorgde vervolgens voor sneller en directer contact, maar dat bleef nog gebonden aan de werkplek. Met de komst van de smartphone ben je tegenwoordig overal op elk moment bereikbaar: inmiddels geeft 47% van de werknemers aan vaak of altijd buiten werktijd bereikbaar te zijn (
NEA 2018).
Hulpmiddelen bij het kunnen omgaan met de mentale of fysieke inspanning die deze taakeisen vergen, zijn onder andere autonomie in het werk, coaching/mentoring en sociale steun van de leidinggevende of collega’s. Uit de
NEA 2018 blijkt dat 16% van de werknemers (zeer) weinig sociale steun van de leidinggevende ervaart. Daarnaast heeft 38% van de medewerkers te maken met hoge taakeisen en ervaart een groot deel van de werknemers, 44%, een lage autonomie. Dit is zorgelijk, omdat een combinatie van deze factoren het risico op werkstress kan verhogen (
Bakker, Demerouti & Verbeke, 2004).
Nieuwe ontwikkelingen bieden inzichten
Deze feiten en cijfers bieden je op de eerste plaats een inzicht in de mogelijke risicofactoren die verbandhouden met werkstress. Deze risicofactoren kunnen echter per functie, organisatie en sector verschillen. Het is daarom van belang om binnen de eigen organisatie te onderzoeken wat de mogelijke oorzaken van werkstress zijn. Nieuwe ontwikkelingen zoals people analytics kunnen hieraan bijdragen. Bright & Company kan helpen om vermoedelijke risicofactoren te testen door middel van statistische analyses op data binnen jouw organisatie. Maar ook onvermoede patronen die verband houden met werkstress kunnen aan de oppervlakte komen wanneer je slim gebruik maakt van machine learning. Door samen op te trekken kunnen wij je helpen deze nieuwe inzichten te vergaren, waarna je vervolgens gerichte interventies kunt toepassen om stress bij werknemers te reduceren. Een mogelijke, traditionele manier is coaching: het gesprek aangaan met de medewerker om de oorzaken van werkstress aan te pakken. Maar ook moderne technieken kunnen een uitkomst bieden:
Captain VR helpt bij stressreductie op de werkvloer door middel van coaching met Virtual Reality-applicaties.
People analytics voor een gerichte aanpak
Preventie van burn-out en stress bij werknemers is belangrijk en daarover is al veel bekend in de literatuur. Maar analyses op eigen data voegt waarde toe doordat je in kaart kunt brengen wat specifiek voor jouw organisatie relevant is. Begin dus met het ontleden van het probleem door de risicofactoren van werkstress in jouw organisatie te inventariseren. Met onze
people analytics-oplossing kunnen wij je hierbij helpen.