HR Analytics komt steeds meer op het pad van HR-professionals. Gewild en ongewild. Het gebruikmaken van allerhande data bij HR-beslissingen is echter wel een uitdaging. Hoe krijg je als HR een beetje grip op deze ogenschijnlijk complexe ontwikkeling? Waar te beginnen? En hoe ziet dat er dan uit in de praktijk? Het boek ‘HR Analytics: een 7e zintuig voor de moderne HR-professional’ biedt antwoorden op die vragen en meer. Collega Tony Brugman schreef en redigeerde mee aan dit boek, dat onmisbaar is voor nieuwsgierige HR-professionals die willen blijven leren.
In het boek hebben elf doorgewinterde auteurs hun praktijkervaringen met HR Analytics bij diverse Nederlandse bedrijven en organisaties verzameld en handzaam opgeschreven. Want wat gebeurt er in Nederland op het gebied van HR Analytics? Wat kan en mag je er nu van verwachten? In dit boek komen de ervaringen aan bod die zijn opgedaan bij organisaties als NS, TNO, PostNL, Schiphol, Randstad, Defensie en Shell. Vanuit Bright & Company schreef Tony over de geleerde lessen van koplopers en andere organisaties met HR Analytics. Wat kunnen wij van hen leren?
De auteurs uit praktijk en wetenschap (bestaande uit Dagmar Beudeker, Esther Bongenaar, Jan Brooijmans, Karina van de Voorde, Luc Dorenbosch, Paul van der Laken, Raymond Welmers, Sandjai Bhulai, Sjoerd van den Heuvel, Tony Brugman, en Volken Timmerman) laten zien wat zij zelf gedaan en gezien hebben bij verschillende HR Analyticsprojecten. En nog belangrijker: wat ze zelf ervan geleerd hebben. In de hoofdstukken gaan zij in op de inzet van analytics voor verschillende HR-vraagstukken. Thematisch en vanuit prikkelende vragen krijgt je als lezer een inkijkje hoe organisaties deze vragen hebben weten te beantwoorden.
Thema’s die in het boek aan de orde komen zijn:
-
Recruitment Analytics: Wie zijn de mensen geïnteresseerd in onze organisatie?
-
Matching Analytics: Wat is de kans dat de perfect passende kandidaat voor een vacature in onze regio te vinden is?
-
Career Analytics: Wat zijn de reële kansen van medewerkers om een stap hoger op de functieladder te komen?
-
Engagement Analytics: Hebben we enig idee of de medewerkerstevredenheidsscores verband houden met de financiële prestaties van afdelingen of teams?
-
Learning Analytics: Weten we in welke mate de grootschalige investeringen in training en opleiding renderen?
-
Total Reward Analytics: Passen onze arbeidsvoorwaarden nog wel bij de diverse wensen van medewerkers?
-
HR Analyticscultuur: Welke bedrijfsculturele kenmerken zijn belangrijk voor HR Analytics en hoe snel mogen we verwachten dat deze veranderen in onze richting?
-
HR Analytics koplopers: Wat hebben bedrijven die gelden als HR Analyticskoplopers te melden over hun belangrijkste leerpunten?
Dit is een boek om HR-professionals scherper te maken. En om zich niet in de luren te laten leggen. HR Analytics is gevoelig spul. Het is als een zevende zintuig, naast de andere zintuigen die ook belangrijk zijn en blijven om je werk als HR-professional (nog) beter te kunnen uitvoeren.
Interesse in het boek?
Bestel het boek via vakmedianet of managementboek
Of neem alvast een kijkje in het inkijkexemplaar